«Πλήν έχω τι κατά σου, διότι την αγάπην σου την πρώτην αφήκας» (Αποκάλυψις, β΄: 4)
Από τη στιγμή που ο άνθρωπος επικαλεστεί με όλη του την καρδιά τον Ιησού Χριστό στην ζωή του και ο Πατέρας Θεός τον ‘γεννήσει άνωθεν’, αισθάνεται την ανάγκη σαν νεογέννητο βρέφος να τρέφεται με το λογικό και άδολο γάλα, που είναι ο γραμμένος λόγος του Θεού. Επιπλέον αναζητά την παρουσία του Κυρίου στη ζωή του μέσω της προσευχής, γιατί τότε απολαμβάνει πληρούμενος με το Άγιο Πνεύμα, την αγάπη του για Εκείνον και παίρνει δύναμη να αντιμετωπίζει τις δοκιμασίες.
Στο πρώτο στάδιο της νέας του ζωής, το αναγεννημένο παιδί του Θεού, ενώ άλλαξε η ζωή του και απαλλάχτηκε από αμαρτωλές επιθυμίες, όμως βρίσκεται σε ευάλωτη πνευματική ηλικία, δηλαδή είναι σαν ένα μωρό που θέλει συνέχεια κάποιον να το φροντίζει, γι’ αυτό ο Κύριος το ενισχύει πιο συχνά και φανερά με την παρουσία Του. Έτσι αναπτύσσεται η πρώτη αγάπη του αναγεννημένου χριστιανού προς τον Κύριο, που του δίνει ώθηση να συνεχίσει την πορεία μαζί Του. Βέβαια όσο μεγαλώνει σε πνευματική ηλικία ο χριστιανός, ο Κύριος θέλει να τον μάθει να περπατάει σιγά-σιγά μόνος του, δηλαδή όπως ο γονέας αρχικά πιάνει το μικρό παιδί και το βοηθάει να περπατάει και κάποια στιγμή το αφήνει μόνο του να κάνει κάποια βήματα, έτσι και ο Κύριος τον αφήνει αρχικά για λίγο, εκείνος μπορεί να περπατήσει για λίγο και μετά να πέσει, ο Κύριος τον ξανασηκώνει και εφόσον βέβαια ο αναγεννημένος χριστιανός έχει πάρει σταθερή απόφαση να ακολουθήσει τον Κύριο μέχρι τέλους, αυτό συνεχίζεται αλλά με τον αριθμό των πτώσεων με την πάροδο του χρόνου να μειώνεται και τελικά μαθαίνει να περπατάει και να σταθεροποιείται στο θέλημα του Κυρίου.
Ο Κύριος Ιησούς Χριστός είναι μεν Κύριος των κυρίων και Βασιλιάς των βασιλιάδων, αλλά σέβεται την ελευθερία του καθενός μας, γι’ αυτό θέλει να μας μάθει να περπατάμε στο θέλημά Του με τη δική μας θέληση, ώστε με τον τρόπο της ζωής μας, να αποδείξουμε ότι και εμείς Τον αγαπάμε. Όμως επειδή σαν άνθρωποι θα εξακολουθούμε να φταίμε σε πολλά, θα μας βοηθάει να σηκωνόμαστε όταν πέφτουμε πνευματικά, γιατί ‘είναι πλησίον των αγαπόντων Αυτόν’. Όσο εμείς εκζητούμε την παρουσία του Κυρίου στη ζωή μας,τόσο Εκείνος είναι πρόθυμος να ανταποκρίνεται στην εκζήτησή μας. Συνεπώς η πρώτη μας αγάπη προς τον Κύριο, φανερώνεται από την διαρκή μας ανάγκη να εκζητούμε προσευχόμενοι την παρουσία του Κυρίου και από το να βάζουμε σαν πρώτη προτεραιότητα στη ζωή μας, το θέλημά Του.
Στην συνεχεία όμως της πνευματικής μας πορείας με τον Κύριο, συνήθως συμβαίνει, είτε όταν δεν αντιμετωπίζουμε ιδιαίτερα προβλήματα, είτε όταν ο Κύριος αργεί να απαντήσει σε κάποια μας αιτήματα, να χαλαρώνουμε και να μη εκζητούμε την παρουσία και το θέλημα του Κυρίου στη ζωή μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, από κει που ο Κύριος ήταν το Α και το Ω της ζωής μας, να αρχίζουμε να βάζουμε άλλες προτεραιότητες και έτσι να χάνεται η φλόγα της πρώτης αγάπης μας. Δηλαδή αρχίζει ο αναγεννημένος χριστιανός να δίνει προτεραιότητα σε βασικές μεν ανθρώπινες επίγειες ανάγκες όπως οι επαγγελματικές και οι οικογενειακές και να αμελεί να επιμελείται την ουράνια πρόσκληση του Κυρίου. Αυτό τον κίνδυνο ο Κύριος μας τον επισημαίνει σε σχετικές παραβολές που είπε, τις οποίες σήμερα διαβάζουμε στο ευαγγέλιό Του, όπου σε μία παραβολή διαβάζουμε ότι στην πρόσκληση ενός βασιλιά στους καλεσμένους στους γάμους του γιού του, ‘Εκείνοι όμως αμελήσαντες απήλθον, ο μεν εις τον αγρόν αυτού, ο δε εις το εμπόριον αυτού•’ (Ματθαίος, κβ΄:5), ενώ σε άλλη, στην πρόσκληση ανθρώπου στους πολλούς καλεσμένους του, στο μεγάλο δείπνο που ετοίμασε, οι άνθρωποι αρνήθηκαν λέγοντας, ο ένας, ‘Αγρόν ηγόρασα, και έχω ανάγκην να εξέλθω και να ίδω αυτόν•’, ο άλλος ‘Ηγόρασα πέντε ζεύγη βοών, και υπάγω να δοκιμάσω αυτά’ και ένας άλλος ‘Γυναίκα ενυμφεύθην, και διά τούτο δεν δύναμαι να έλθω’ (Λουκάς,ιδ΄:18-21). Αυτό που θέλουμε να πούμε σαν συμπέρασμα, είναι ότι ναι μεν οι ανάγκες για την απόκτηση και διατήρηση ενός καλού επαγγέλματος και μιας καλής οικογένειας είναι βασικές, αλλά ο κίνδυνος που ελλοχεύει είναι όπως προαναφέραμε, να δώσουμε σ’ αυτές προτεραιότητα και να αμελήσουμε την ουράνια πρόσκληση του Κυρίου, με αποτέλεσμα να μη αγωνιζόμαστε σωστά τον πνευματικό αγώνα και αν δεν μετανοήσουμε έγκαιρα να κινδυνέψουμε να χάσουμε την σωτηρία της ψυχής μας.
Ο Κύριος δια του αποστόλου Παύλου μας προτρέπει, ‘Εαυτούς εξετάζετε αν ήσθε εν τη πίστει, εαυτούς δοκιμάζετε’ (Β΄Κορινθίους, ιγ΄:5). Ένας τρόπος εξέτασης της πίστης μας που ενεργείται με την αγάπη μας προς τον Κύριο, είναι από τον χρόνο που αφιερώνουμε για την επικοινωνία μας με τον Κύριο μέσω της δια του Αγίου Πνεύματος προσευχής και της μελέτης του γραμμένου λόγου Του. Όταν διαπιστώνουμε ότι αυτός ο χρόνος βαίνει μειούμενος, αυτό κατά κανόνα σημαίνει ότι έχουμε χάσει πνευματικά εδάφη που ανήκαν στον Κύριο και τη θέση τους πήραν ‘αι μέριμναι του αιώνος τούτου και η απάτη του πλούτου και αι επιθυμίαι των άλλων πραγμάτων’ (Μάρκος, δ΄:1-20), ώστε η καρδιά μας να μη ανήκει πλήρως στον Κύριο.
Βέβαια όπως ο Κύριος συμβουλεύει τον ποιμένα που άφησε την πρώτη του αγάπη λέγοντας ‘Ενθυμού λοιπόν πόθεν εξέπεσες και μετανόησον και κάμε τα πρώτα έργα’, έτσι και εμείς όταν διαπιστώνουμε μείωση της επιθυμίας μας για προσευχή και για μελέτη του λόγου του Κυρίου, πρέπει να ανησυχήσουμε, να μετανοήσουμε και να επιστρέψουμε στα ‘πρώτα έργα’. Αν συμβεί αυτό, ο Κύριος είναι έτοιμος να μας βοηθήσει να επανέλθουμε στην πρώτη μας αγάπη και να μας δώσει περισσότερο καρπό, ώστε τα πνευματικά εδάφη που έχουμε χάσει να τα κατακτήσουμε και πάλι με την δύναμη του Αγίου Πνεύματος. Θα αποκτήσουμε πάλι τον καρπό του Αγίου Πνεύματος (Γαλάτες,ε΄:22,23) και θα ομολογούμε πάλι με χαρά το Όνομα του Κυρίου.
Συνοψίζοντας λέμε με βάση τον γραφικό ορισμό της αγάπης, ‘Διότι αύτη είναι η αγάπη του Θεού, το να φυλάττωμεν τας εντολάς αυτού’ (Α΄Ιωάννου, ε΄:3), το μέτρο της αγάπης μας προς τον Κύριο αποδεικνύεται από το κατά πόσο φυλάμε τις εντολές Του. Αν διαπιστώνουμε μείωση της επιθυμίας μας για εκτέλεση των εντολών Του στη ζωή μας, να μετανοούμε άμεσα και να κάνουμε τα ‘πρώτα έργα’ Τότε ο Κύριος θα ενεργεί, η πρώτη μας αγάπη θα εμφανίζεται πάλι και θα μας δίνει ώθηση να ζητάμε περισσότερο την παρουσία Του και επιπλέον να βλέπουμε περισσότερα αλλά και φανερά στους πλησίον μας αποτελέσματα. Αμήν!
|
«και θέλουσι παραδώσει αυτόν εις τα έθνη δια να εμπαίξωσι και μαστιγώσωσι και σταυρώσωσι∙ και τη τρίτη ημέρα θέλει αναστηθή» (Ματθαίος,κ΄:19)
Το σχέδιο σωτηρίας του ανθρώπου, αναφέρεται για πρώτη φορά στην Αγία Γραφή στο βιβλίο της Γένεσης, όταν ο Θεός απευθυνόμενος στον διάβολο, ο οποίος μέσω του φιδιού πλάνησε την Εύα, είπε, ‘…έχθραν θέλω στήσει αναμέσον σου και της γυναικός, και αναμέσον του σπέρματός σου και του σπέρματος αυτής• αυτό θέλει σου συντρίψει την κεφαλήν, και συ θέλεις κεντήσει την πτέρναν αυτού’ (Γένεσις,γ΄:15). Αυτή η προφητεία που είπε ο Θεός, εκπληρώθηκε με τη σταύρωση και την ανάσταση του Κύριου Ιησού Χριστού.
Αυτό συνέβη διότι ο Άγιος Τριαδικός Θεός σαν παντογνώστης, πάνσοφος και δίκαιος, προγνωρίζοντας την πτώση των πρωτοπλάστων και τις συνέπειές της, σχεδίασε προ καταβολής κόσμου, το σχέδιο της σωτηρίας των ανθρώπων. Αυτό βασιζόταν στην εκούσια ενανθρώπιση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδας, του Υιού και Λόγου του Θεού, Ιησού Χριστού, μέσω του ‘σπέρματος της γυναικός’, δηλαδή της παρθένου Μαρίας και της ενέργειας του Αγίου Πνεύματος. Μόνο ο Κύριος Ιησούς, σαν υιός Θεού και υιός ανθρώπου, θα μπορούσε να ικανοποιήσει συγχρόνως την δικαιοσύνη και την αγάπη του Θεού, μιας και η μεν δικαιοσύνη επιβάλλει την καταδίκη του ενόχου η δε αγάπη επιθυμεί την αθώωσή του. Το σωτηριακό αυτό έργο του Κυρίου το περιγράφει θαυμαστά ο προφήτης Ησαΐας, 700 περίπου χρόνια πριν εκπληρωθεί, αναφέροντας μεταξύ των άλλων, ‘Αυτός τωόντι τας ασθενείας ημών εβάστασε και τας θλίψεις ημών επεφορτίσθη• ημείς δε ενομίσαμεν αυτόν τετραυματισμένον, πεπληγωμένον υπό Θεού και τεταλαιπωρημένον. Αλλ' αυτός ετραυματίσθη διά τας παραβάσεις ημών, εταλαιπωρήθη διά τας ανομίας ημών• η τιμωρία, ήτις έφερε την ειρήνην ημών, ήτο επ' αυτόν• και διά των πληγών αυτού ημείς ιάθημεν. Πάντες ημείς επλανήθημεν ως πρόβατα• εστράφημεν έκαστος εις την οδόν αυτού• και ο Κύριος έθεσεν επ' αυτόν την ανομίαν πάντων ημών. Αυτός ήτο κατατεθλιμμένος και βεβασανισμένος αλλά δεν ήνοιξε το στόμα αυτού• εφέρθη ως αρνίον επί σφαγήν, και ως πρόβατον έμπροσθεν του κείροντος αυτό άφωνον, ούτω δεν ήνοιξε το στόμα αυτού. Από καταθλίψεως και κρίσεως ανηρπάχθη• την δε γενεάν αυτού τις θέλει διηγηθή; διότι εσηκώθη από της γης των ζώντων• διά τας παραβάσεις του λαού μου ετραυματίσθη. Και ο τάφος αυτού διωρίσθη μετά των κακούργων• πλην εις τον θάνατον αυτού εστάθη μετά του πλουσίου• διότι δεν έκαμεν ανομίαν ουδέ ευρέθη δόλος εν τω στόματι αυτού. Αλλ' ο Κύριος ηθέλησε να βασανίση αυτόν• εταλαιπώρησεν αυτόν. Αφού όμως δώσης την ψυχήν αυτού προσφοράν περί αμαρτίας, θέλει ιδεί έκγονα, θέλει μακρύνει τας ημέρας αυτού, και το θέλημα του Κυρίου θέλει ευοδωθή εν τη χειρί αυτού. Θέλει ιδεί τους καρπούς του πόνου της ψυχής αυτού και θέλει χορτασθή• ο δίκαιος δούλός μου θέλει δικαιώσει πολλούς διά της επιγνώσεως αυτού• διότι αυτός θέλει βαστάσει τας ανομίας αυτών’ (Ησαΐας,νγ΄:4-11).
Επίσης χαρακτηριστική είναι και η προφητική ρήση του Ιωάννου του βαπτιστού, όταν είδε τον Κύριο Ιησού, να έρχεται προς αυτόν για να βαπτιστεί, που είπε: ‘Ιδού, ο Αμνός του Θεού ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου’ (Ιωάννης,α΄:19). Συνεπώς ο Κύριος Ιησούς ήρθε στον κόσμο για να πάρει τις αμαρτίες όλων των ανθρώπων, ώστε όσοι θα πιστέψουν σ’ Αυτόν, να σωθούν και να ζήσουν αιώνια μαζί Του. Ο ουράνιος Πατέρας έδωσε τον Υιό του για να γίνει ο μόνος μεσίτης και η μόνη οδός μεταξύ Αυτού και των ανθρώπων, για αυτούς που θα μετανοήσουν για τις αμαρτίες τους και θα ζητήσουν να συμφιλιωθούν και να ζήσουν μαζί Του. Δεν υπάρχει προσωποληψία στον Θεό αλλά όποιος Τον επικαλεστεί θα σωθεί (Πράξεις, β΄:21). Πρώτο και αξιοθαύμαστο παράδειγμα της κατά χάρη σωτηρίας που ο Κύριος έκανε με τη σταυρική Του θυσία, είναι αυτό του ενός από τους δύο συσταυρωθέντες με Αυτόν ληστές, ο οποίος παραδέχθηκε ότι αυτός δίκαια τιμωρήθηκε ενώ ο Κύριος όχι και στην επίκλησή του,‘Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν έλθης εν τη βασιλεία σου’,ο Κύριος του απάντησε,‘Αληθώς σοι λέγω, σήμερον θέλεις είσθαι μετ' εμού εν τω παραδείσω’ (Λουκάς, κγ΄:42,43).
Ο Κύριος Ιησούς σαν άνθρωπος πειράστηκε με κάθε πειρασμό, μαστιγώθηκε, εμπαίχθηκε, θανατώθηκε με σταύρωση και αναστήθηκε, γεγονότα που είχε πει στους μαθητές Του πριν γίνουν, γιατί σαν Θεός γνώριζε μεν τα μέλλοντα να Του συμβούν, αλλά σαν άνθρωπος αγωνιζόταν προσευχόμενος ένθερμα στον Πατέρα για να τα αντιμετωπίσει νικηφόρα. Βέβαια με δεδομένο ότι αρκετοί άνθρωποι αντιμετώπισαν παρόμοια σωματικά βασανιστήρια όπως π.χ. για τα τα ιδανικά τους, πρέπει να τονίσουμε ότι το αίτημα της προσευχής του Κυρίου στον κήπο της Γεσθημανή, ‘Πάτερ μου, εάν ήναι δυνατόν, ας παρέλθη απ' εμού το ποτήριον τούτο• πλην ουχί ως εγώ θέλω, αλλ' ως συ’ (Ματθαίος,κς΄:39), αφορούσε την αποφυγή της εγκατάλειψής Του από τον Πατέρα, μιας και πάνω στον σταυρό ήταν ο ‘επικατάρατος’ που πλήρωνε για τις αμαρτίες όλων των ανθρώπων και γι’ αυτό, έστω και για λίγο, ο Πατέρας Θεός τον εγκατέλειψε. Όμως επειδή ο Κύριος ήταν αναμάρτητος, ο θάνατος δεν είχε εξουσία επάνω Του, γι’ αυτό ο Πατέρας τον ανέστησε. Έτσι όταν ο άνθρωπος πιστέψει και επικαλεστεί τον αναστημένο Ιησού Χριστό, ο Πατέρας Θεός τον ‘γεννάει άνωθεν’ κάνοντάς τον παιδί Του, δίνοντάς του συγχρόνως προσωπική απόδειξη της ύπαρξης του Ιησού Χριστού στην ζωή του. Τότε, ξεκινά η νέα εν Χριστώ ζωή του αναγεννημένου χριστιανού, γιατί ο Κύριος δεν συγχωρεί μόνο αμαρτίες, αλλά αφαιρεί με τη δική Του δύναμη, πάθη από τα οποία δεν μπορεί ο άνθρωπος να ελευθερωθεί μόνος του, σύμφωνα με το γραμμένο, ‘Εάν λοιπόν ο Υιός σας ελευθερώση, όντως ελεύθεροι θέλετε είσθαι’ (Ιωάννης, η΄:36).
Όπως ο Κύριος επέλεξε και εκτέλεσε το θέλημα του Πατέρα Θεού, θέλει και από εμάς να επιλέγουμε και με τη βοήθειά Του να εκτελούμε μέχρι το τέλος της ζωή μας το θέλημα του ουράνιου Πατέρα, ώστε να εισέλθουμε στην βασιλεία Του. Επίσης να ξέρουμε ότι όπως ο Κύριος έπαθε και αδικήθηκε σαν άνθρωπος, έτσι και εμείς μέσα στον πνευματικό μας αγώνα θα πάθουμε και θα χρειαστεί να πονέσουμε από τους συνανθρώπους μας για κάτι που θα μας κάνουν, αλλά όπως ο Κύριος Ιησούς συγχώρεσε όλους, ακόμα και τους σταυρωτές Του, έτσι θέλει και εμείς να συγχωρούμε τους αμαρτάνοντες σε εμάς, όπως άλλωστε ο ίδιος συγχώρησε τις δικές μας αμαρτίες(Ματθαίος,ς΄:12).
Συνοψίζοντας λέμε ότι ο Κύριος πριν παραδώσει το Πνεύμα Του στον Πατέρα είπε, ‘τετέλεσται’. Αυτή η λέξη, αποτελεί μία θριαμβευτική δήλωση ότι ο Κύριος με τη αναμάρτητη ζωή, τα έργα και τη θυσία Του, εκτέλεσε μέχρι τέλους το θέλημα του Πατέρα, που ήταν η σωτηρία των ανθρώπων. Γι’ αυτό ο Πατέρας Θεός τον ανέστησε, ‘και πάντα υπέταξεν υπό τους πόδας αυτού, και έδωκεν αυτόν κεφαλήν υπεράνω πάντων εις την εκκλησίαν, ήτις είναι το σώμα αυτού, το πλήρωμα του τα πάντα εν πάσι πληρούντος’ (Εφεσίους, α΄:22,23). Αυτό που θέλει από εμάς είναι να γνωρίσουμε τον Κύριο Ιησού σαν προσωπικό μας σωτήρα και να τρεφόμαστε πνευματικά με το ευαγγέλιό Του, ώστε να να καρποφορούμε έως τέλους τον καρπό του Αγίου Πνεύματος (Γαλάτας,ε΄:22), για να να εισέλθουμε στην βασιλεία των Ουρανών. Αμήν!
|
|